CrossFit Tampere

CrossFit Tampere on lähtenyt liikkeelle eri lajitaustoja omaavien, kovasta treenistä pitävien, kavereiden halusta luoda huippupuitteet toiminnallista voimaharjoittelua (ja hauskanpitoa) varten Tampereelle.

Uskomme että oikealla harjoittelulla ja hyvällä kunnolla on suuri merkitys ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Kokemuksemme mukaan CrossFit on maailman tehokkain ohjelma hyvän yleiskunnon saavuttamiseksi iästä, taustasta ja kunnosta riippumatta, ohjelman laaja-alaisuuden ja hyvän skaalautuvuuden ansiosta. CrossFit antaa fyysisen kunnon lisäksi myös paljon henkisiä voimavaroja ja siten iloa ja hyötyä niin itsellesi kuin lähimmäisillesikin myös itse treenien ulkopuolella.

CrossFit Tampere tarjoaa huippuvalmennusta pienryhmissä kaiken ikäisille ja kokoisille arkisin tapahtuvissa ”päivän treeneissä”, eli “WODeissa” (workout of the day). Tule tutustumaan joka lauantai klo 10-11 järjestettävään testitreeniin. Lue lisää>>

Lue lisää CrossFitistä

Alla harrastajien ajatuksia CrossFitista ja sen merkityksestä omaan hyvinvointiin.

1. Kuka olet?

Kaisa, 35-vuotias CrossFit harrastaja

2. Mitä teet?

Olen yrittäjä alana mainonta ja markkinointi. Päivät kuluvat siis koneen ääreessä tai palaveripöydissä istuen. Raskas työ vaatii raskaat huvit

3. Miten liikunta on kuulunut elämääsi aiemmin?

Itselläni ei ole mitään aktiivitaustaa, kuten aika monella CrossFit harrastajalla. Olen aina kuitenkin liikkunut. Parikymppiseksi ratsastin, sitten hurahdin jumppiin ja spinningiin, välissä juoksin. Golf vei mukanaan 7 vuotta sitten, mutta se nyt ei kuntoa kasvata, eikä siitä ole talvilajiksi. Koira pitää päivittäin pienessä liikkeessä. Olen varmaan aika tyypillinen on-off liikkuja.

4. Kuinka kauan olet harrastanut CrossFittiä?

Ensimmäinen tulosmerkkaus on 18.2.2010, ennen sitä kävin kaksi viikonloppua kestävän starttikurssi. Kevät oli rikkonainen flunssa-aaltojen vuoksi. Toukokuusa kävin bootcampin, josta alkoi säännöllisempi treenaaminen. Yritän varata kalenteriin 2-4 kertaa viikossa treeniaikaa.

5. Miten löysit CrossFitin?

Syksyllä 09 en jaksanut syttyä bensallakaan liikkumiseen. Etsin aktiivisesti jotain, mikä motivoisi riittävästi. Luin lehdestä jutun salista ja samaan syssyyn ystäväni kertoi kuulleensa kehuja. Homma kuulosti juuri siltä mitä kaipasin.

6. Miksi CrossFit? Miten se eroaa aikaisemmista harrastuksista?

Wodien jälkeen ihmettelen itsekin usein miksi ja aina löydän itseni salilta uudelleen.

CrossFit on aika koukuttava harrastus. Jokaiseen treeniin lähden pelonsekaisin tuntein, ja kun selviän siitä kunnialla on onnistumisen tunne valtava. Jos en selviä treenistä kuten ajattelin, ärsyynnyn niin valtavasti, että seuraavana päivänä on pakko tulla takaisin.

Fyysisten ominaisuuksien kehittyminen on ollut helposti havaittavaa, että se on motivoinut jatkamaan. Ajan ottaminen ja tulosten kirjaaminen vetoavat kilpailuviettiini. Treenien monipuolisuus ja ennalta arvaamattomuus pitävät kiinnostuksen jatkuvasti yllä.

CrossFitissä on paljon asioita mitä en vieläkään pysty tekemään, ja sen mitä pystyn/osaan voi aina tehdä paremmin. CrossFit antaa minulle mielekkäät tavoitteet. Jumpata voi vaikka maailman tappiin, mutta mitä siinä tavoitellaan. Hyvä terveys ja kiinteämpi kroppa eivät motivoi minua tavoitteina tarpeeksi, pitää olla jotain konkreettista. Minulla on selkeä mitattava tavoite joulukuun loppuun ja seuraava odottaa vuoden päästä.

CrossFitin kautta tapaamani ihmiset ovat aika uskomatonta joukkoa. Treenatessa sukupuolten ja -polvien väriset erot häviävät. Yhteisöllisyys on käsinkosketeltavissa.

Kaikissa aikaisemmissa harrastuksissani on joitakin yhtäläisyyksiä CrossFittiin (no ei kyllä jumpassa). Ehkä se, että kaiken saa yhden harrastuksen kautta, on se suurin ero.

7. Miten CrossFit on muuttanut sinua? (fyysisesti, psyykkisesti…)

Fyysisesti muutoksia on paljonkin. Ulkoinen olemus on muuttunut. Paino on tippunut nyt n. 7 kiloa, rasvaprosentti ja vyötärön ympärys ovat pienentyneet. Vartalon malli on muuttunut. Paitapuserot kinnaavat käsivarresta ja huosut vaativat vyön.
Fysiikka on parantunut selvästi kaikilla kymmenellä osa-alueella. Joka kerta voi lisätä hieman painoa, nipistää pari sekuntia ajasta pois tai subata entistä vähemmän.

Psyykkisesti olen pystynyt treenamisen ulkopuolellakin menemään epämukavuusalueelle. Ennen en ollut siihen niin valmis. Olen tehnyt isoja ratkaisevia siirtoja syksyn aikana. Kesällä huomasin, että golfkentällä saadut neuvot pystyn ottamaan vastaan valmentamisena enkä arvosteluna – tämä on iso muutos! Kaiken kaikkiaan tunnen voivani paremmin.

8. Mitä olet saanut CrossFitiltä?

Mahtavan harrastuksen, joka motivoi liikkumaan. Mukavan paikan tulla nollaamaan ajatukset. Hienon yhteisön, mihin voin ylpeänä sitoutua.

9. Kenelle suosittelisit CrossFittiä?

Ihan kaikille. Mitä rapaisempi kunto, sitä suurempi elämys. Tulokset kasvavat kohisten ja mikäs sen mahtavampaa.

10. Muuta mitä, vapaa sana….

Jos et ole kokeillut sitä, et voi tietää onko CF juttusi
_______________________________________________________________


1. Kuka olet & mitä teet?

Mikko, 32-vuotias ravintolapäällikkö

2. Miten liikunta on kuulunut elämääsi aiemmin?

Nuorempana tuli pelailtua golfia sekä kilpailtua alamäkiajossa maastopyörällä. Armeijaiän jälkeen oli pidempi tauko oikeastaan kaikenlaisesta säännöllisestä liikunnasta, mitä nyt satunnaista mailanheiluttelua squash-kentällä sekä rullaluistelulenkkejä silloin tällöin. Muutaman viimevuoden ajan olen harrastanut kiipeilyä, erityisesti jääkiipeily kiinnostaa, sekä Combat Hapkidoa (joka nyt on tosin jäänyt hieman vähälle huomiolle CrossFitin viedessä kaiken ajan.. )

3. Kauan olet harrastanut CrossFittiä?

Crossfit on kuulunut harrastuksiini 2010 maaliskuun alusta alkaen

4. Miten löysit CrossFitin?

Päädyin CrossFit Tampereen järjestämälle Bootcampille työkaverini houkuttelemana puoli vahingossa täysin ilman aiempaa tietoa lajista.

5. Miksi CrossFit?

Tajusin 32-vuotiaana, että nykyisillä elintavoillani ei tarvi paljoa eläkepäivistä Floridassa haaveilla. Fyysinen kunto oli heikko, ruokailutottumukset eivät mitenkään terveyttä tukevat. Päätin, että “jotain tarttis tehdä” ja kurssi alkoi sopivasti. Lähdin mukaan avoimin mielin ilman sen kummempaa suunnitelmaa.

6.Miten se eroaa aikaisemmista harrastuksista?

CrossFit eroaa aiemmista harrastuksista oikeastaan kokolailla täysin: päivittäiset harjoitukset on suunniteltu todella vaihteleviksi, eikä vuoteen mahdu kahta samanlaista harjoituspäivää. Pääsääntöisesti CrossFit-treeni on myös paljon intensiivisempi ja samalla kestoltaan lyhyempi kuin vaikkapa visiitti ns. tavalliselle kuntosalille mutta harjoituksesta saatu teho on silti huomattavasti korkeampi.

7. Miten CrossFit on muuttanut sinua?

Crossfitin myötä sekä henkinen että fyysinen hyvinvointini on parantunut huomattavasti ja ruokavalio on muuttunut parempaan suuntaan. Elämän pikku vastoinkäymiset eivät enää pilaa päivää ja muutenkin yleinen positiivisuus on valloillaan.

8. Mitä olet saanut CrossFitiltä?

CrossFit on antanut yhdeksässä kuukaudessa enemmän kuin mikään muu harrastus viimeisen 30 vuoden aikana. Erinomaista valmennusta, ravintotietoutta sekä aivan mielettömän hienot treenikaverit ja yhteisöllisyyden salillamme

9. Kenelle suosittelisit CrossFittiä?

Henkilöille jotka ovat kiinnostuneita kehittämään itseään niin henkisesti kuin fyysisestikin. CrossFit sopii lajina AIVAN JOKAISELLE henkilölle tämänhetkisestä kuntotasosta, taitotasosta ja lajitaustasta riippumatta. Laadukas, yksilöllinen valmennus varmistaa että jokaisella harrastajalla on loistavat olosuhteet henkilökohtaiselle kehittymiselle.

10. Muuta mitä, vapaa sana….

3-2-1 GO!! 😀

Comments are closed.

%d bloggers like this: